agents en electronic commerce
De term electronic commerce wordt gebruikt om aan te duiden
dat bij het voorbereiden, tot stand komen en afwerken van een handelstransactie
alle communicatie tussen alle partijen gerealiseerd wordt langs
electronische weg. Wanneer mogelijk, zoals bij het verhandelen van
informatie of software, worden ook de "goederen" via electronische weg
getransporteerd.
Om electronic commerce te realiseren is niet alleen de ontwikkeling van
technologie nodig maar ook sociale acceptatie, een juridisch kader,
en veranderingen in het business proces. Informatica aspecten zijn:
- Het ontsluiten en vinden van informatie die nodig is om aanbieders en
afnemers van producten (of diensten) bij elkaar te brengen.
Hierbij worden in toenemende mate (gedeeltelijk) autonome agenten ingezet,
maar ook het efficiënt en aantrekkelijk presenteren van het aanbod
aan menselijke gebruikers is belangrijk.
Hiertoe wordt informatie uit databases via een hypermedia (Web) interface
ontsloten.
- Het ontwikkelen van protocollen voor het op een betrouwbare wijze
tot stand komen van een contract tussen de partijen, en voor de afhandeling
van een business transactie.
Onderhandelingen en opvolging worden steeds vaker door software-agenten gevoerd.
- Het ontwikkelen van betrouwbare, veilige (en goedkope) methoden om
het betalingsverkeer via electronische weg te realiseren.
Incidenten met de proeven die door verschillende partijen uit de
financiële sector zijn uitgevoerd tonen aan dat het moeilijk is om
misbruik volledig uit te sluiten.